Voiko seksuaalisesta kaltoinkohtelusta tehdä rikosilmoituksen?
Hei Sexpo. Onko syytteen nostoon mahdollista asettaa selkeästi hlön ja kenen? Seksuaalinen kanssakäyminen pohjaa pakottamiseen eli suostumuksen/sallimuksen puuttuminen lähtökohtaisena toiminnan tekijänä. Seksuaalisia tekoja on jo tänä päivänä satoja kertoja. Kumppaneista hyvin pienen osan saisi virallisesti, osa vanhentuneita pakotettuja tekoja, syyteeseen. Yhä asiassa hyödyttyviä tahoja on, jotka (aiempien) tekojen kautta ylläpitävät jotain. Seksi-toiminta on päättynyt v. 2020.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksuaalisen kanssakäymisen tulee aina pohjautua vapaaehtoisuuteen ja kaikkien seksin osapuolten suostumukseen, muutoin kyse on seksuaalisesta kaltoinkohtelusta. Käytännössä seksuaalinen kaltoinkohtelu tarkoittaa tekoja, jotka loukkaavat ihmisen seksuaalista itsemääräämisoikeutta.
Jos on tullut seksuaalisesti kaltoinkohdelluksi, on asiasta aina mahdollista tehdä rikosilmoitus. Lisätietoa rikosilmoituksen tekemisestä löydät täältä. Rikosilmoitusta tehtäessä ei itse tarvitse tietää esimerkiksi sitä, mistä rikosnimikkeestä teossa on mahdollisesti kyse tai sitä, mikä on kyseisen rikoksen vanhenemisaika. Näiden selvittäminen on poliisin tehtävä. Rikosilmoituksen voi tehdä myös niissä tapauksissa, joissa ei osaa nimetä rikoksen tekijää.
Yksin ei tarvitse osata hoitaa näin isoja asioita. Sinua voisi auttaa yhteydenotto Rikosuhripäivystykseen, josta on mahdollista saada lisätietoa sekä rikosprosessista että saatavilla olevasta tuesta. Nollalinja tarjoaa keskusteluapua väkivaltaa ja kaltoinkohtelua kokeneille, ja maksuton linja on auki vuoden jokaisena päivänä kellon ympäri.
Neuvonnan tiimi