Voiko seksuaalisuus muuttua? 16-22 vuotiaana oli vaihe jolloin tuntui, että...
Voiko seksuaalisuus muuttua? 16-22 vuotiaana oli vaihe jolloin tuntui, että usein tuli seksuaalisia fantasioita 14-18 vuotiaista, . Nyt viime vuosina, tuntuu että on harvoin sekusaalisia fantasioita teini-ikäisistä. Viittaako se pedofiliaan jos on 20+ vuotiaana itsetyydyttänyt tuttujen tavalliselle sosiaalisen median kuville?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksuaalisuus voi muuttua ja muovautuukin meissä läpi elämän. Toisaalta monet pystyvät jo hyvin nuorena tunnistamaan esimerkiksi seksuaalisen suuntautumisensa, vaan jotkut löytävät itsestään uusia puolia myöhemmällä iällä.
Kaikenlaiset mieltymykset ja fantasiat ovat sallittuja. On eri asia toteuttaako niitä tosielämässä. Nuoressa iässä, kuten mainitsemassasi 16-22 vuoden iässä on hyvin yleistä ja tavallista fantasioida toisista nuorista ja esimerkiksi pari vuotta nuoremmista. Myös aikuisiässä on varsin yleistä fantasioida teini-ikäisistä, vaikka tosielämässä näitä fantasioita ei pystykään toteuttamaan. Ihmisten fantasiat voivat olla hyvin moninaisia ja niistä on lupa nauttia. Monenlaista kuvamateriaalia käytetään sooloseksin aikana ja onkin yleistä itsetyydyttää esimerkiksi sosiaalisen median kuvia katsellessa.
Pedofilialla tarkoitetaan voimakasta, jatkuvaa kiinnostusta esimurrosikäisiä lapsia kohtaan. Voit halutessasi lukea lapsikohteisesta seksuaalisuudesta lisää tästä artikkelistamme.
Oona Turunen