Voiko uudessa suhteessa harrastaa seksiä ilman pelkoa kondyloomasta?
Edelliseen tapailusuhteeseeni kuului seksi ilman kondomia. Tällä ko. kumppanilla oli ollut vuosia aikaisemmin kondylooma ja se ilmeisesi hänellä sitten uusiutui. Minulla itselläni ei ole todettu kondyloomaa eikä muitakaan sukupuolitauteja. Kannanko nyt kuitenkin sitä virusta? Pitääkö minun kertoa tästä seuraavalle tulevalle kumppanille? Vai voinko seuraavassa seurustelusuhteessa harrastaa huoletta seksiä ilman kondomia ja pelkoa siitä että tartutan hänelle kondylooman?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukavaa, että haluat huolehtia omasta ja potentiaalisen seksikumppanisi seksuaaliterveydestä.
Kondylooman aiheuttaa ihmisen papilloomavirus, joka on hyvin yleinen seksiteitse tarttuva virus. Kondylooma voi tarttua myös oireettomalta kumppanilta. Kerroit viestissäsi, että harrastitte seksiä ilman kondomia ja että entisen tapailukumppanisi kondylooma uusiutui myöhemmin. Joskus voi käydä niin, että vaikka silmillä havaittavat muutokset olisivat poistuneet, tartunnan saanut henkilö jää viruksen kantajaksi. Kondylooma saattaa siksi uusiutua, kuten tapailukumppanillesi ilmeisesti tapahtui. Kuvauksesi perusteella voi olla mahdollisuus, että virus olisi välittynyt sinulle. Jokaisen terveyteen liittyvät asiat ovat kuitenkin yksilöllisiä.
Seksitautien tarttumisen todennäköisyyttä voi yrittää vähentää kaikissa seksin muodoissa kondomia tai suuseksisuojaa käyttämällä. Uuden kumppanin kanssa on aina hyvä ottaa seksitaudit ja raskauden mahdollisuus puheeksi, mikäli suunnitelmissa on harrastaa suojaamatonta seksiä. Kumppanin kanssa voitte keskustella siitä, millaisena hän kokee tilanteen ja toivoisiko hän ehkäisyn käyttöä seksin aikana. Voitte keskustella myös seksitautitesteissä käymisestä. Asioista puhumista ei tarvitse mitenkään hävetä ja kypsä kumppani osaa suhtautua tilanteeseen asiallisesti.
Varmimman tiedon terveyteesi liittyen saat terveydenhoitajalta tai lääkäriltä. Jos ihmissuhteet ja seksitaudit mietityttävät sinua, voit soittaa myös neuvontapuhelimeemme, jossa autamme mielellämme lisää.
Neuvonnan tiimi