Yhdistelmäehkäisypillerien lopettamisen jälkeiset oireet
Onko normaalia, että yhdistelmäehkäisypillerien lopetuksen jälkeen valkovuotoa tulee tosi paljon ja tekee mieli masturboida jopa kolme kertaa viikossa(pillereitten kanssa oli haluja 0-1 kertaa kuukaudessa)? Ihmissuhdetilanne tms. ei ole muuttunut, olen aina ollut aseksuaali(siis semmoinen että pelkkä masturbointi kiinnostaa, toiset ihmiset ei yhtään). Olen ollut ilman pillereitä noin 1,5kk eikä ”ekoja” kuukautisia ole vielä tullut.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Keho reagoi yhdistelmäehkäisypillereiden lopettamiseen aina yksilöllisellä tavalla. Valkovuoto on tavallinen erite, jonka esiintyminen kuuluu kehon luonnolliseen toimintaan. Valkovuodon määrä saattaa olla runsaampaa pillerien lopettamisen jälkeen. Jokaisen hormonitoiminta kuitenkin toimii omalla tavallaan. Runsaankaan valkovuodon erittymisen ei pitäisi ole vaarallista. Alushousut voi vaihtaa hieman useammin, jos se tuo itselle raikkaamman ja kuivemman tunteen.
Myös seksihaluissa saattaa ilmetä eroja ihmisten suhteen. Masturbointia saa harrastaa kolmesti viikossa, mikäli se tällä hetkellä tuntuu itselle sopivalta tahdilta. Pillerit voivat vaikuttaa joillakin seksihaluihin, joten myös pillerien jättämisen jälkeen saattaa huomata eroja halukkuudessa.
Pillerien lopettamisen jälkeen voi kulua useampikin kuukausi ennen kuin kuukautiset alkavat. Yleensä ne kuitenkin jossain vaiheessa alkavat itsestään, joten tilanteen suhteen voi olla vielä rauhassa. Jos terveytesi ja hormonitoimintasi kiinnostavat, saat varmempaa tietoa asiasta gynekologilta tai lääkäriltä.
Neuvonnan tiimi