Yhdyntöjen aloittaminen
Kohta varmasti kokeilemme yhdyntää, ja olen miettinyt sattuuko, kun pippeli työntyy sisälleni. Miksi se sattuisi, jos molemmat ovat kiihottuneita, haluavat yhdyntää ja poika noudattaa hellyyttä työntäessään pippeliä pimppiini? Olen työntänyt sormia sisälleni, eikä se ainakaan sattunut.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ekaan kertaan liittyvät asiat mietityttävät monia muitakin. On hyvin tavallista olla huolestunut esimerkiksi yhdynnän sattumisesta. Sattumista ei kuitenkaan tarvitse pelätä, sillä jokaisen keho kokee asiat eri tavoin.
Kivun tuntumista voi yrittää välttää mainitsemillasi tekijöillä. Kun pimppi on kiihottumisesta kostunut ja avoin, on pippeli helpompaa viedä sisään. Mitä kosteampi ja avonaisempi pimppi on, sitä vähemmän kitkaa syntyy sukuelinten limakalvoille ja yhdyntä onnistuu sujuvammin. Tarvittaessa kitkaa on mahdollista vähentää lisäksi liukuvoiteella. Myös hellällä ja rauhallisella etenemisellä voi saada aikaan miellyttävän yhdyntäkokemuksen.
Mukavaa, että olet tutustunut kehoosi. Kun tuntee oman kehonsa, oppii myös tietämään, millainen kosketus itsestä tuntuu hyvältä ja millä tavalla itse kiihottuu. Mikäli sormien laittaminen pimppiin tuntuu hyvältä, voi kumppanin kanssa harjoitella yhdessä ensin pimpin hyväilemistä sormilla. Jos tämä tuntuu nautinnolliselta, voi varovasti kokeilla pippelin laittamista pimppiin. Joillakin immenkalvon aukko saattaa olla hieman ahdas ja siksi ensimmäinen yhdyntäkerta voi jännittää. Immenkalvo kuitenkin venyy ja muotoutuu esimerkiksi sormien ympärillä, joten tilannetta ei ole syytä hermoilla liikaa. Jos jokin sattuisi, kannattaa pitää taukoa ja miettiä jotakin muuta hyväilytapaa. Rento ja suorituspaineeton tunnelma vähentää sekä mielen että kehon jännitystä ja helpottaa yhdynnän onnistumista. Tärkeintä on, että yhdyntä tuntuisi molemmista kivalta.
Vaikuttaisi siltä, että olet jo miettinyt hienosti eri tapoja, joilla yhdynnät onnistuvat sujuvasti. Kumppanin kanssa kannattaa vielä jutella yhdyntään ja omiin mahdollisiin huoliin liittyvistä asioista. Voitte yhdessä miettiä jo etukäteen, miten onnistuisitte saamaan molemmille nautinnollisen yhdyntähetken. Ennen yhdyntöjen aloittamista on tärkeää jutella myös sopivan ehkäisymuodon valitsemisesta. Jos teille tulee vielä kysymyksiä mieleen, palvelee neuvontapuhelimemme teitä tarkemmin. Lisäksi terveydenhoitajalle kannattaa jutella, jos kehoon tai seksuaalisuuteen liittyvät kysymykset askarruttavat. Mitään syytä huoleen ei kuitenkaan pitäisi olla.
Neuvonnan tiimi