Ahdistus ja tunnelman putoaminen muutaman minuutin seksin jälkeen
Kesken seksin tunnelma putoaa aina, jos akti kestää muutamaa minuuttia kauemmin. Vaikka tuntuisi hyvältä ja tunnelma olisi rento, niin alkaa vain ahdistaa ja olo tuntuu käytetyltä. Miesystävä kyllä lopettaa välittömästi, ilman mitään syyttelyä. Mutta silti välttelen intiimejä tilanteita, koska pelkään etten kykene suorittamaan aktia loppuun ja se on epäreilua toista kohtaan. Ongelma on ollut aina, ja myös masturboidessa, tämä on ensimmäinen suhde jossa edes yritän.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että olette ainakin jollain tasolla jutelleet tilanteestasi miesystäväsi kanssa. On arvokasta olla sellaisessa ihmissuhteessa, jossa kumppani kunnioittaa toiveitasi eikä syyttele sinua. Ymmärrettävästi itse voi kuitenkin tuntea häpeää tai syyllisyyttä omasta tilanteestaan, jos akti keskeytetään oman ahdistuksen takia. Kaikenlaiset tuntemukset ovat mahdollisia seksin aikana, joten itseään ei kannata syyttää tilanteesta. Avoin kommunikaatio onkin tärkeää tällaisissa tapauksissa.
Millainen suhde sinulla on kehoosi, seksiin ja alastomuuteen? Ihmisen seksuaalisuus on monitahoinen kokonaisuus, johon voi vaikuttaa muun muassa lapsena ja nuorena saatu seksuaalikasvatus ja asenneilmapiiri, kehonkuva, itsetunto, elämänkatsomukselliset asiat tai menneisyyden epämiellyttävät tai traumaattiset seksikokemukset. Itse aktiin ja tunnelmaan saattavat vaikuttaa heikentävästi myös muun muassa joko ulkoiset tai sisäiset suorituspaineet, jännitys, stressi, epäonnistumisen pelko ja parisuhteen tila. Seksin kuuluisi olla suorituspaineetonta, jotta tunnelma pysyisi rentona. Helposti oma mieli voi kuitenkin lähteä vaeltamaan ja aiemmat epäonnistuneiksi koetut seksikokemukset voivat muistua kielteisinä mieleen. Tällaiset tilanteet ovat tuttuja muillekin.
Kerroit, että koet aktin keskeyttämisen olevan epäreilua kumppaniasi kohtaan. Koetko itse ennen ahdistavien tunteiden heräämistä kiihottumista ja halua? Joskus voi tuntua paremmalta suojata joko itseään tai kumppaniaan välttelemällä intiimejä tilanteita. Tällainen toimintatapa saattaa kuitenkin tahtomatta haavoittaa molempia, mikäli asiaa ei uskalla ottaa avoimesti esille. Voit eritellä mielessäsi, millaisissa tilanteissa sinulla on hyvä olla. Tätä kautta voit pyrkiä lisäämään onnistumista tukevia tekijöitä arkeen tai mahdollisiin intiimeihin hetkiin. Millaisena koet miesystäväsi kosketukset, halaukset tai suudelmat? Entä millaiselta sinusta tuntuu kumppanisi kosketteleminen? Kaikenlaisia miellyttäviksi koettuja hellyydenosoituksia kannattaa pitää arjessa yllä, vaikkei varsinaisessa seksikontaktissa olisikaan. Myös itseään voi helliä ilman seksuaalista tarkoitusperää. On tärkeää tehdä vain niitä asioita, jotka eivät herätä epämiellyttäviä tunteita. Jotkut saattavat kokea tietyt seksiin liittyvät asiat kivoiksi, mutta eivät halua olla varsinaisesti yhdynnässä. Seksuaalisuuttaan voi toteuttaa itselleen sopivilla tavoilla.
On hyvä muistaa, että seksi on paljon muutakin kuin pelkkä akti tai masturbointihetki.  Jos esimerkiksi hyväilyseksi vaatteet päällä tai alasti tuntuu nautinnollisemmalta, voi miesystävän kanssa jatkaa tällaisten seksitapojen harjoittamista. Yksi vaihtoehto on tyydyttää kumppaniaan esimerkiksi kädellään, vaikkei aktiin asti mentäisikään. Lisäksi hellyysharjoitusta voi kokeilla joko kumppaninsa kanssa tai yksin, mikäli se tuntuu hyvältä ajatukselta.
Olisi hyvä jutella miesystäväsi kanssa siitä, millaiset seksuaalisuuden toteuttamistavat sopisivat teille. Seksiä ei ole pakko harrastaa, jos ette sitä halua. Yhdessä voitte luoda (seksi)elämästänne minkälaisen tahansa. Sinua tai teitä voisi myös hyödyttää keskusteleminen pariterapeutin, seksuaalineuvojan tai seksuaaliterapeutin kanssa. Yhteystiedot meidän neuvontapalveluihimme löytää täältä. Mikäli ahdistus vaikuttaa jokapäiväiseen elämääsi ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiisi, kannattaa asia ottaa tarvittaessa esiin myös lääkärin ja psykologin luona.
Neuvonnan tiimi