Ahdistus seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä puhuttaessa
Hei! Mulla on ongelma liittyen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä puhumiseen. Jostain syystä puhuminen aiheista ahdistaa. Jos joku esim käyttää tuntemastaan ihmisestä deadnamea ja asiaan pitäisi puuttua, ahdistuksen takia tuntuu etten kykene, enkä sitten usein tee mitään. En tiedä mistä tää on tullut, en ole näitä vähemmistöjä vastaan ja kuulun niihin itsekin, jotenkin ahdistus vain liittyy näihin asioihin. Tunnen olevani kelvoton, jos ahdistus estää toimimasta oikein. Mitä voisin tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ikävää kuulla, jos seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä puhuminen tai aihepiirin puheeksi ottaminen on saanut aikaan sinussa ahdistusta. Ei hätää, vaikket ole osannut puuttua eri tilanteisiin. Jotkut ovat enemmän toimijoita, toiset taas maltillisempia pohtijoita. Ihminen saa olla juuri sellainen kuin on. Erilaiset luonteenpiirteet ja sanavalmius eivät tee kenestäkään sen kelvollisempaa tai kelvottomampaa. Monesti itsevarmuus voi myös kasvaa iän myötä.
Koetko ahdistusta koko ajan vai esiintyykö ahdistusta tapauskohtaisesti? Millaisia nuo kuvaamasi tilanteet ovat olleet muutoin, onko henkilö tietoisesti käyttänyt deadnamea, eli haamunimeä, toisesta vai onko kyseessä ollut vahinko? Millä tavoin tilanteen osapuolet suhtautuivat asiaan? Kaikki eivät välttämättä tajua loukanneensa toista, etenkin jos kyseessä on ollut jokin satunnainen kohtaaminen.  Jos kuitenkin tilanne on aiheuttanut mielipahaa toisessa, voi häntä mennä lohduttamaan. Omaa ahdistusta on mahdollista helpottaa käymällä sanallisesti tilannetta läpi muiden kanssa. Myös keskittymällä hengitykseensä ja esimerkiksi silittelemällä itseään rauhallisesti kädestä voi lievittää ahdistuksen tunnetta. Turvattomuutta kokiessa on hyvä pyrkiä hakeutuamaan turvalliseksi kokemaansa tilaan. Lisäksi erilaisia ahdistusta lievittäviä harjoituksia voi kokeilla.
Varsinkin vieraalle ihmiselle asiasta sanominen voi tuntua hankalalta. Vaikeisiin tilanteisiin voi puuttua omien kykyjensä ja taitojensa mukaan. Helpointa on näyttää omalla esimerkillään ja kohteliaalla käytöksellään mallia muille. Mikäli joku esimerkiksi käyttäisi haamunimeä toisesta ihmisestä, voi itse pyrkiä keskustelussa puhumaan henkilöstä sillä nimellä, jolla hän haluaa itseään kutsuttavan. Jos kaikki muut käyttävät kyseistä nimeä henkilöstä, voi tämä yksittäinenkin ihminen muuttaa sanastoaan ja tapaansa puhua. Toiselta voi myös kysyä, miten sinä voisit parhaiten tukea häntä, jos joitakin ristiriitatilanteita syntyy.
Ahdistavien ajatusten ja tunteiden kanssa on kuormittavaa elää. Vertaistuen saaminen voisikin helpottaa sinua. On olemassa muitakin, jotka kokevat samalla tavalla kanssasi. Heiltä voi kysyä vinkkejä tilanteiden ratkaisemiseen. Lisäksi Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskuksesta ja Setasta on mahdollista saada tukea ja neuvoja. Läheisten ja ammattilaisten kanssa on mahdollista käydä läpi vaikeaksi kokemiasi tilanteita ja oppia lievittämään ahdistusta. Voit lukea vähemmistöstressistä vielä täältä.
Neuvonnan tiimi