Emätin synnytyksen jälkeen
Muuttuuko seksi synnytyksen jälkeen kuinka paljon? Tarkoitan, että löystyykö pillu niin paljon, että mies ei enää saisi niin paljon nautintoa kuin aikaisemmin? Eikö useamman kerran synnyttäneen naisen pillu ole hyvin väljä verrattuna nuoreen naiseen?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On tapauskohtaista, muuttuuko seksi synnytyksen jälkeen tai kuinka paljon se muuttuu. Seksuaalisen halun ja toimintakyvyn palautuminen on yksilöllistä. Lantionpohjanlihaksia harjoittamalla voikin auttaa kudoksia palautumaan synnytyksen jälkeen. Lantionpohjan lihasten hyvä kunto vaikuttaa myönteisellä tavalla seksuaalisen nautinnon kokemiseen fyysisellä tasolla.
Emättimen alueella saattaa huomata muutoksia, mutta tilanteet vaihtelevat henkilöittäin. Emätin ei yleensä löysty niin, etteikö synnyttänyt tai kumppani voisi kokea seksuaalista nautintoa. Nuorella naisella emätin saattaa tuntua erilaiselta synnyttäneen naisen emättimeen verrattuna. Tässäkin tapauksessa yksilöllistä vaihtelua voi ilmetä, sillä jokaisen keho on omanlaisensa kokonaisuus. Seksi on paljon muutakin kuin yhdyntää, joten sekä synnyttämättömän että synnyttäneen naisen kanssa on mahdollista kokea nautintoa ja tuottaa sitä.
Liikaa ei kannata huolehtia pelkästä emättimen koosta, koska nautintoon liittyy fyysisen puolen lisäksi myös psyykkinen puoli. Aivot ovatkin tärkein seksielin nautinnon kokemisen kannalta. Itselle tärkeän ihmisen kanssa seksi tuntuu tavallisesti kaikin puolin mieluisalta.
Neuvonnan tiimi