Halu satuttaa itseään seksuaalisten ajatusten takia
Hei.
Minulla on iso ongelma. Minulla pyörii usein seksuaaliset ajatukset päässä niin, että esimerkiksi työnteko tai nukkuminen on vaikeaa. Onko mitään keinoa, jolla voisin vähentää ajatuksiani? Toisinaan minulla on tehnyt mieli satuttaa itseäni, että ajatukset vähenisivät.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että uskalsit kertoa tilanteestasi meille. On tavallista, että päivän aikana mieleen voi tulla lukuisia eri ajatuksia. Yleensä ajatukset ilmestyvät satunnaisesti ja poistuvat sitten itsestään. Seksuaalisissa ajatuksissakaan ei sinänsä ole mitään pahaa. Asia alkaa monesti vaivata silloin, kun ajatukset ovat toivomattomia ja pakonomaisia. Pakonomaiset ajatukset voivat vaikuttaa usein omaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
Onko seksuaalisissa ajatuksissasi elementtejä jostakin kielletystä tai laittomasta asiasta? Kaikkia fantasioita ei voi toteuttaa, mutta niitä on sallittua ajatella mielikuvien tasolla. Kerroit, että työnteko ja nukkuminen ovat sinulle vaikeita seksuaalisten ajatusten takia. Epäsopiviksi koetut tai epäsopivissa tilanteissa ilmaantuvat ajatukset voivat aiheuttaa ahdistusta tai pelkoa ihmiselle, joten ihminen pyrkii työntämään ajatuksia pois mielestään. Mitä enemmän ajatuksia yrittää työntää pois, sitä sinnikkäämmin ne saattavat tulla mieleen. Syntyy ajatuskehä, joka aiheuttaa kokijalleen ahdistusta. Jos mieleen tulee epämiellyttäviä ajatus, voi ajatuksen havaita, nimetä ja sitten sivuuttaa. Sivuuttamisessa saattaa aluksi auttaa jokin konkreettinen tekeminen ja ajatusten keskittäminen siihen. Esimerkiksi liikkeelle lähteminen tai käsillä tekeminen saattaa katkaista ajatuskehän syntymisen jo alkuunsa. Myös musiikin kuuntelemista, elokuvien katsomista, lukemista tai jotakin muuta itselle mielekästä ajanvietettä on mahdollista testata.
Kauanko kuvaamasi tilanne on jatkunut kohdallasi? Millainen elämäntilanteesi noin muutoin on? Jos ahdistavia ajatuksia on toistuvasti, saattaa mieleen tulla itsetuhoisia ajatuksia. Kuormittavissa elämäntilanteissa ahdistavien ajatusten määrä voi kasvaa ja siten vaikuttaa heikentävästi omaan hyvinvointiin. Seksuaalisten ajatusten kautta saatetaan etsiä myös nopeaa nautintoa ja mielihyvää vaikeiden hetkien keskellä. Millaisissa tilanteissa ajatukset tulevat mieleen; syntyvätkö ne jonkin tietyn ärsykkeen kautta? Entä millaisissa hetkissä tai paikoissa koet olosi helpommaksi ja vapaammaksi seksuaalisista ajatuksista? Voisiko tätä kautta löytää elementtejä, jotka tukevat jaksamistasi? Lisäksi ahdistusta lievittävät ajatukset voivat helpottaa oloa.
Oma tilanne saattaa synnyttää häpeää. Itselleen kannattaa kuitenkin olla armollinen ja suhtautua tilanteeseensa myötätuntoisesti. Sinua varmasti hyödyttäisi keskusteleminen lääkärin kanssa. Lääkäri osaa auttaa sinua tarkemmin ahdistuksen, mahdollisten pakonomaisten ajatusten kanssa. Lääkärille kannattaa jutella lisäksi siitä, että sinun on ajoittain tehnyt mieli satuttaa itseäsi. Myös psykologille, psykoterapeutille, seksuaalineuvojalle tai seksuaaliterapeutille juttelemisesta on apua tilanteen käsittelemisessä. Voit rohkeasti olla yhteydessä esimerkiksi meidän muihin palveluihimme. Lisäksi hätänumeroon, Kriisipuhelimeen tai itselle tärkeälle ihmiselle kannattaa välittömästi soittaa, jos oma olo tuntuu pahalta ja tekee mieli satuttaa itseään. Yksin ei tarvitse tällaisia asioita ratkaista, ammattilaiset ovat sinun tukenasi.  Jos sinua kiinnostaa, voit vielä lukea pakonomaista seksikäyttäytymistä käsittelevän artikkelimme sekä tutustua Mielenterveystalon ahdistuksen, pakko-oireiden ja seksuaalisuuden omahoito-oppaisiin. Mikäli pakonomaisissa ajatuksissa on kyse lapsiin liittyvästä seksuaalisesta mieltymyksestä, voi apua hakea matalalla kynnyksellä SeriE-hankkeen palvelujen kautta. Olet arvokas ja ansaitset voida hyvin. Toivottavasti sopiva auttamismuoto löytyy.
Neuvonnan tiimi