Hei, olen 18-vuotias poika ja tiedostan kokevani kiihotusta 12-17 vuotiaisiin...
Hei, olen 18-vuotias poika ja tiedostan kokevani kiihotusta 12-17 vuotiaisiin poikiin ulkonäöstä riippuen. Olen kuitenkin kiinnostunut myös oman ikäisistä naisista. En koe olevani uhkaksi kenellekään lapselle ja olen henkisesti hyväksynyt omat tuntemukseni. Eniten minua ahdistaa se, että tällaisista kokemuksista ei vain voi kertoa vanhemmille, koska se katkaisisi varmasti kaikki välini läheisiin. Elän luotettavassa ja turvallisessa perheessä, mutta tällainen asia saa minut voimaan pahoin. Apua!

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa kuulla, että olet hyväksynyt tuntemuksesi. Se on todella tärkeää. Omasta seksuaalisesta suuntautumisesta tai mieltymyksistä ei tarvitse kertoa omille vanhemmille, jos ei halua. Koska kerrot asian kuitenkin ahdistavan sinua, olisi hyvä puhua jonkun luotettavan ihmisen kanssa. Voisit halutessasi olla yhteydessä meidän SeriE-hankkeen työntekijöihin.
Mieltymyksiä on monenlaisia ja yleisesti ottaen seksuaalinen kiinnostus fantasiatasolla 12-17 vuotiaita kohtaan ei ole mitenkään kovin tavatonta. On myös tavallista, että vaikka kiinnostusta olisi nuorempiin, ovat omanikäisetkin kiinnostavia. Kuitenkin kun puhutaan alaikäisistä seksuaalisen kiinnostuksen kohteena, on tärkeää muistaa suojaikäraja, joka on Suomessa 16 vuotta ja tietyissä tapauksissa 18 vuotta. Seksuaalinen mieltymys voi näkyä vain fantasiatasolla, ja fantasia on eri asia kuin toiminta. Monilla ihmillä on seksuaalisia fantasioita ja mieltymyksiä, joista tietää, ettei niitä voi toteuttaa, mutta niistä voi silti nauttia omassa mielessä ajatuksen tasolla.
Ole rohkeasti yhteydessä meihin, jotta saat keskustelutukea. Ahdistavan asian kanssa ei kannata jäädä yksin, apua on tarjolla.
Neuvonnan tiimi