Kondomin käyttö parinvaihdossa
Olemme suunnitelleet kokeilevamme ns. parinvaihtoa koulun päättäjäisviikonloppuna osana seksiä. Meitä on kaksi paria, ja kaikki tunnemme hyvin toisemme. Tällaista emme ole kuitenkaan tehneet. Meillä ei ole tauteja, koska jokaisella on ollut vain nykyinen kumppani. Eikö silloin voi olla huoletta yhdynnässä ilman kondomia myös toisen osapuolen kanssa? Molemmilla tytöillä on pillerit.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Hyvä juttu, että otatte huomioon seksuaaliterveyteen liittyvät asiat. Seksitaudit voivat tosiaan tarttua suojaamattomassa seksikontaktissa. Periaatteessa pieni riski jonkin seksiteitse tarttuvan taudin saamiseen on, sillä esimerkiksi herpesvirus voi tarttua suudellessa tai suojaamattoman suuseksin yhteydessä. Tosin tartunnan todennäköisyys on korkeampi silloin, kun iholla on näkyviä oireita. Myös papilloomavirus voi tarttua seksiteitse, vaikkei kyseessä varsinainen seksitauti olekaan. Niin suuseksissä kuin emätin– tai anaaliyhdynnässä suositellaankin käytettäväksi kondomia tai suuseksisuojaa seksitautien syntymisen välttämiseksi.
Parinvaihto voi tuntua kiihottavalta ajatukselta mielikuvien tasolla ja parinvaihdosta onkin lupa fantasioida. Ennen fantasian toteuttamista on kaikkien osapuolten tärkeää jutella tarkkaan erilaisista henkilökohtaisista toiveista ja rajoista. Hyvä, että olette toisillenne tuttuja, näin kynnys erilaisten asioiden puheeksi ottamiseen saattaa olla matalampi. Myös parisuhteen sisällä on hyvä käydä läpi suhteen säännöt ja yhteiset rajat. Jokaisen osapuolen suostumus valittuihin seksuaalisiin toimintoihin on tärkeää. Näin seksin aikana ei pääse syntymään mitään ikäviä yllätyksiä eikä kenenkään henkisiä tai fyysisiä rajoja rikota. Mikäli haluatte vielä keskustella tilanteestanne, auttaa neuvontapuhelimemme vielä tarvittaessa asiaan liittyen enemmän.
Neuvonnan tiimi