Matkoilla tapahtuva pettäminen ja vaikeus pysyä uskollisena
Olen töideni takia paljon matkoilla, ja asun silloin hotelleissa. Siellä on tosi helppo saada seksiseuraa, ja illat kuluvatkin naisten kanssa sängyssä. Kotona odottava naisystävä ei silloin tule mieleen. Kotona ollessa seksiä ei ole kuin parin kuukauden välein. Itselläni ei vaan tee mieli. Muuten meillä menee hyvin. En usko pystyväni olemaan hänelle uskollinen, koska jäisin kaikesta nautinnosta paitsi. Tunnen kyllä syyllisyyttä elämäntavastani. Mitä oikein pitäisi tehdä?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Omaa elämäntilannettaan ja tulevaisuuttaan on hyvä joskus tarkastella tarkemmin. Kauanko uskottomuutta on kestänyt vai onko tilanne ollut koko suhteenne ajan samanlainen? Onko käytös ollut sinulle ominaista muissa suhteissasi? Jokainen pari sopii omanlaiset säännöt suhteellensa. Suhteen sääntöjen rikkominen voi aiheuttaa syyllisyyden tunnetta. Tämä on inhimillistä ja kertoo, että tietää toimivansa vastoin toisen luottamusta.
Uskottomuuden taustalla voi olla useita syitä. Henkilö saattaa kokea, ettei tule nähdyksi tai arvostetuksi omassa suhteessaan. Uskottomuus voi olla keino toteuttaa itseään seksuaalisesti, jos yhteisen seksielämän kokee epätyydyttävänä. Joskus uskottomuus saattaa olla myös tapa irtautua suhteesta, jossa ei enää viihdy. Uskottomuus voi liittyä myös elämänkriiseihin ja uskottomuuden kautta saatetaan hakea elämään seikkailunhalua tai ratkaisua kyllästymiseen. Tilanteet ovat usein monisyisiä ja itselleen tai kumppanilleen saattaa olla hankalaa eritellä, miksi on päätynyt rikkomaan suhteen sääntöjä.
Otit esiin viestissäsi, ettei kotona ollessasi seksiä tee mieli kuin parin kuukauden välein. Onko yhteinen seksinne sinusta/teistä tyydyttävää? Pystyttekö toteuttamaan kaikkia seksuaalisia puolianne yhteisen seksinne kautta? Millaisesta nautinnosta koet jääväsi paitsi kumppanisi kanssa? Koetko, että parisuhde on kuitenkin sinulle tällä hetkellä ominaisin ja parhain ihmissuhdemuoto? Muun muassa tällaisia asioita voi pohtia tilannettaan selvittäessä. Myös kumppanin kanssa on mahdollista harrastaa monimuotoista ja nautinnollista seksiä. Mikäli satunnaisia seksisuhteita edelleen olisi, on tärkeää muistaa kondomin tai suuseksisuojan käyttö. Tarvittaessa on hyvä käydä myös seksitautitesteissä, jotta pitää sekä itsensä että kumppaninsa turvassa.
Koetko, että toimintasi on pakonomaista? Seksin harrastaminen on vain yksi tapa kokea nautintoa elämässä. Millaiset asiat sinulle tuovat nautintoa seksin lisäksi? Omaa käyttäytymistapaansa voi ohjata enemmän niihin asioihin, joista kokee seksin lisäksi saavansa nautintoa tai seikkailua. Seksistä saatu nautinnon huippu voi tuntua aivokemian tasolla voimakkaana, mutta aivoja on mahdollista ohjata saamaan samantyyppistä nautintoa myös muista itselle iloa tuottavista asioista. Vaikka seksuaalisia ajatuksia saattaa olla vaikeaa hallita, on ihmisellä päätäntävalta teoistaan. Kiihottavan ihmisen voi huomioida, mutta pyrkiä sivuuttamaan kaikenlaiset seksiin viittaavat jatkoajatukset. Tilannettaan voi yrittää helpottaa sillä, että viettää matkoilla mahdollisimman pitkään aikaa työkavereiden kanssa työpaikalla tai väsyttää itseään vaikkapa käymällä katsomassa paikallisia nähtävyyksiä. Seksuaalisista mielikuvista voi halutessaan nauttia hotellissa itsetyydytyksen avulla.
Kumppanin kanssa olisi hyvä jutella rehellisesti omasta tilanteestaan ja näkemyksistään. Voitte keskustella siitä, millaisena näette yhteisen tulevaisuutenne tai toivoisitteko, että jokin muuttuisi. Kumppanin kanssa on mahdollista miettiä, pystyisittekö löytämään yhdessä sellaista nautintoa, jota sinä kaipaat tai hän kaipaa elämäänsä. Teillä on kaikki mahdollisuudet tehdä suhteestanne juuri sellainen kuin itse haluatte. Pohdintojen tueksi voi käyttää pari- tai seksuaaliterapeuttia. Vastaanottoaika on mahdollista varata myös yksin. Jos haluaisit järjestellä ensin ajatuksiasi, voit soittaa neuvontapuhelimeemme, jossa asiaa on mahdollista käsitellä luottamuksellisesti. Yhdessä voitte tutustua myös parisuhteen omahoito-ohjelmaan ja erityisesti uskottomuutta käsittelevään osioon.
Neuvonnan tiimi