Miesten suhtautuminen seksuaaliseen kaltoinkohteluun
Miten heterosuhteissa voidaan harrastaa BDSM-seksiä turvallisesti, kun heterosuhteissa hyväksytään laajasti myös pakotettu seksi, raiskaukset ja etenkin naisiin kohdistuva väkivalta? En tiedä yhtäkään miestä, joka tuomitsisi naisiin kohdistuvan väkivallan. Miksi miehet eivät panosta lähes ollenkaan väkivallan ehkäisyyn vaan jopa puolustelevat sitä, nauravat ja vähättelevät? Tällaisten miesten kanssa toimin päivittäin, ja silti minun naisena oletetaan suvaitsevan miesten seksuaalisuus.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksuaalista kaltoinkohtelua voi tapahtua millaisissa suhteissa tahansa. Ihmisen sukupuolen tai seksuaalisen suuntautumisen perusteella ei voi päätellä hänen suhtautumistaan toisiin ihmisiin tai seksuaaliseen kaltoinkohteluun. Riippuu täysin yksilöstä itsestään, hyväksyykö hän seksuaalisen kaltoinkohtelun. Mainitsemasi asiat ovat kiellettyjä laissa ja valtaosa ihmisistä noudattaa lakia eikä myöskään hyväksy seksuaalista kaltoinkohtelua.
Vastuullisissa BDSM-suhteissa varmistetaan aina osapuolten suostumus valittuihin seksuaalisiin toimintoihin sekä määritellään seksuaalisen toiminnan rajat. Näitä sääntöjä tulee noudattaa, jotta seksi olisi turvallista. Vaikka BDSM-suhteisiin liittyy tietynlainen roolileikittely valtasuhteilla, tulee seksitilanteiden perustua kuitenkin pohjimmiltaan tasapuoliseen kuunteluun ja kommunikointiin. BDSM-seksiä ei tule harrastaa sellaisen henkilön kanssa, joka luo turvattoman olon.
Mainitsemiltasi miehiltä voi kysyä, miksi he vähättelevät seksuaalista kaltoinkohtelua tai eivät panosta väkivallan ehkäisyyn. Seksuaalisen väkivallan vastaiseen työhön osallistuvia miehiä on olemassa runsaasti. Vaikka mies ei aktiivisesti tekisikään väkivallan vastaista työtä, ei se automaattisesti myöskään tarkoita, että hän hyväksyisi väkivallan naisia kohtaan. Jokaisella ihmisellä on omanlaisensa näkemykset eri asioista. Monesti omien asenteiden ja näkemysten taustalla voivat olla esimerkiksi lapsuudessa ja nuoruudessa opitut käytös- ja ajatusmallit, uskomukset, kulttuuri tai elinympäristö. Vähättely ja nauraminen voivat kuitenkin tuntua kurjilta asioilta, jos oma maailmankuva eroaa kovasti muiden näkemyksistä. Jos kyse on opiskelu- tai työyhteisöstä, voi tilanteet ottaa puheeksi opettajan tai esimiestason henkilön kanssa.
Neuvonnan tiimi