Miksi poikaystäväni ei vedä minua seksuaalisesti puoleensa?
Miksi poikaystäväni ei vedä minua seksuaalisesti puoleensa? Hän on mielestäni hyvännäköinen ja kaunis mies mutta hän ei kiihota minua toisinkuin muut miehet. On yksi mies jonka olen tiennyt pidemmän aikaa vaikka en tunne kovin hyvin ja hänessä on minuun jotain outoa ja todella vahvaa vetovoimaa. En fantasioi seksistä poikaystäväni kanssa, vaan tämän henkilön. Kumppanini ei vaan vedä minua puoleensa eikä minua huvita tehdä mitään seksuaalista hänen kanssaan vaikka haluaisin haluta.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Seksuaalisen vetovoiman puuttuminen kumppaniin voi saada aikaan huolta oman pään sisällä. Suhteen tilaa ja omaa toimintansa onkin sallittua pohtia. Vaikka kumppanin ulkonäkö viehättää, on ulkonäkö vain yksi osa seksuaalista vetovoimaa. Usein vetovoimaan voidaan liittää muitakin tekijöitä, kuten esimerkiksi luonne, käytöstavat ja huumorintaju. Myös muut erilaiset tekijät voivat olla merkittäviä vetovoiman kannalta. Vetäväksi koetut seikat vaihtelevat henkilön omien mieltymysten mukaan.
Viehättymisen tai kiihottumisen tunnetta ei aina pysty selittämään täysin erilaisilla yksittäisillä tekijöillä. Joskus voi tavata sellaisen henkilön, johon tuntee outoa vetovoimaa, mutta ei osaa sanoa miksi. Tällaiset tunteet ovat tavallisia ja niitä voi tulla eteen missä tahansa elämänvaiheessa. Myös parisuhteessa ollessaan ihminen saattaa ihastua toiseen ihmiseen tai fantasioida jostakusta toisesta. Ihastumisesta ja fantasioista on lupa nauttia mielikuvien tasolla. Tunteilleen ei voi mitään, mutta omaa toimintaansa ihminen pystyy kontrolloimaan.
Onko poikaystäväsi huomannut, ettet halua tehdä mitään seksuaalista hänen kanssaan? Oletko harrastanut seksiä poikaystäväsi kanssa, vaikket ole tuntenut häneen vetoa? Onko teillä muunlaista läheisyyttä? Sujuuko arkenne muilta osin mukavasti vai aiheuttaako seksuaalisen halun puute tai jokin muu tekijä hankaluuksia suhteeseenne? On usein tavallista, että suhteessa voi esiintyä halujen eriparisuutta. Jos omat tunteet kohdistuvat toiseen ihmiseen, voi sekin vaikuttaa kielteisesti seksuaaliseen halukkuuteen omaa kumppania kohtaan. Seksiä ei ole pakko harrastaa toisen kanssa, jos ei halua. Olisi kuitenkin hyvä, että pystyisit keskustelemaan tuntemuksistasi poikaystäväsi kanssa. Jos tilannetta on vaikeaa selittää kokonaisuudessaan, voi poikaystävälle esimerkiksi kertoa, että haluaisit haluta seksiä hänen kanssaan, vaikka tilanne vaikuttaisi toisenlaiselta. Poikaystävän kanssa on mahdollista miettiä, miten lähdette etenemään tilanteen ratkaisemiseksi.
Mikäli haluatte vahvistaa kosketusyhteyttä välillänne, voisi esimerkiksi hellyysharjoituksesta olla apua. Harjoituksen ei tarvitse johtaa seksiin, mutta se saattaa tuoda luontaisesti helpomman tavan olla toisen lähellä. Keskusteluyhteyden löytämiseksi voi auttaa jutteleminen ammattilaisen kanssa. Jos haluatte, tilannetta on mahdollista käsitellä perusteellisemmin joko neuvontapuhelimessa tai seksuaalineuvojan vastaanotolla. Näihin palveluja saa hyödyntää myös yksin. Yhteystiedot löytää täältä.
Neuvonnan tiimi