Aikuisen ahdas immenkalvon aukko
Minulla on hyvin ahdas immenkalvon aukko. Kuukautisten alettua n. 15- vuotiaana, olen voinut vielä käyttää tamponia. Aikuisikää kohti mentäessä aukko alkoi ahtautumaan.En ole ollut koskaan yhdynnässä tai työntänyt mitään sisääni. Nyt kumppanin kanssa olemme yrittäneet yhdyntää mutta se ei onnistu.Varovasti on koitettu sormin aukkoa venyttää. Viime kerralla kumppani sai sormea jo hyvin vähän sisäänpäin, ehkä muutaman millin.Minulla tuli tämän jälkeen aika runsaasti verta.Onko se normaalia?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Immenkalvo on ihmisillä erimuotoinen ja -paksuinen. On olemassa myös muita, joilla on ahdas immenkalvon aukko. Ahtaus saattaa vaikeuttaa tamponin laittamista tai yhdynnän onnistumista. Joskus voi myös käydä niin, että erilaiset epämiellyttävät tai traumaattiset tilanteet saattavat aiheuttaa esimerkiksi vaginismia, joka voi vaikeuttaa tamponin laittamista ja aiheuttaa seksikipuja. Ihmisen keho ja mieli ovat yhteistyössä, joten tilanteen taustalla voi olla moninaisia tekijöitä.
Kerroit viestissäsi, että immenkalvon aukko alkoi ahtautua. Tyypillisesti immenkalvon ei kasva takaisin. Jokaisen keho toki on yksilöllinen. Oletko havainnut alueella mitään muita muutoksia? Kehon tarkkaileminen onkin tärkeää oman kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta.
Mukava juttu, että sinulla on kumppani, jonka kanssa voit tutustua rauhassa omaan kehoosi. Luottamus toiseen ja rento tunnelma parantavat yleensä tilanteen onnistumista. Immenkalvon aukkoa voi varovasti venytellä joko itse tai yhdessä kumppaninsa kanssa. Venyttelyissä kannattaa käyttää esimerkiksi liukuvoidetta tai vaseliinia. Hienoa, että olette saavuttaneet myös onnistumisen kokemuksen saadessanne miehen sormea vähän sisäänpäin. Sormea voi liikutella sivusuunnassa hellästi, mikäli se ei tuota kipua. Venyttely kannattaakin aloittaa hitaasti jonkin pienen asian tai esineen avulla. Venyttelyissä on tärkeää kunnioittaa kehoaan ja välttää kipua aiheuttavia toimia. On tavallista, että verta saattaa vuotaa, jos immenkalvon aukko on ahdas ja emättimen sisään laitetaan jotain. Verenvuodon pitäisi lakata itsestään.
Millaisia tunteita tilanne herättää sinussa tai kumppanissasi? Olisi tärkeää jutella avoimesti tunteistaan ja näkemyksistään molemminpuolisesti. Yhdyntää ei kannata väkisin kokeilla, jos sormi ei tällä hetkellä mene vielä sisään. Seksiin liittyy paljon muutakin kuin yhdyntä. Voitte yhdessä miettiä sellaisia seksitapoja, joihin ei kuulu penetraatiota. Kehossa on sukuelinten lisäksi myös muita seksuaalista mielihyvää tuottavia alueita. Esimerkiksi hellyysharjoitus voi tuottaa sekä henkistä että fyysistä mielihyvää.
Immenkalvon aukon ahtaus voi vaivata myös aikuisikäisiä. Tilanne saattaa vaikuttaa sekä omaan että parisuhteen hyvinvointiin. Sinua varmasti hyödyttäisi käynti gynekologin luona. Ammattilainen voi vielä arvioida tilanteen ja antaa neuvoja arkeen tai venyttelyyn. Tilannetta ei tarvitse hävetä tai pelätä. Gynekologille voi jo etukäteen kertoa tilastaan, jolloin hän osaa hoitaa sinua sopivalla tavalla. Lisäksi voit joko yksin tai kumppanisi kanssa tulla juttelemaan tilanteesta seksuaalineuvojan luokse.
Neuvonnan tiimi