Miten erottaa haluttomuuden ja kiihottumisvaikeuden? Sytyn hetkessä, mutta into on...
Miten erottaa haluttomuuden ja kiihottumisvaikeuden? Sytyn hetkessä, mutta into on vaikea ylläpitää, kun huomaan olevani tunnoton klitoriksen kohdalta. Se kai aiheuttaa etten saa orgasmia kuin tosi tehokkaalla vibralla ja sitten olen entistä turrampi. Voiko masennuslääkkeistä jäädä pysyvää tunnottomuutta? SSRI-lääkkeen aikana orgasmi ei onnistunut, kun ei vaan tuntunut. Lääkitys vaihdettiin, tunto vähän parani, mutta jäi ehkä vähän vajaaksi? Eli miten hoitaisin tätä tilannetta?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On tavallista kohdata satunnaisesti elämän varrella kiihottumisvaikeuksia tai muutoksia halukkuudessa. Varsinaisessa kiihottumishäiriössä emätin ei riittävästi laajene ja kostu. Lisäksi ulkoiset sukuelimet eivät laajene ja näin yhdyntä ei välttämättä onnistu tai yhdyntä voi olla kivulias. Tällaiset tilanteet voivat syntyä itsenäisesti tai liittyä omaan elämäntilanteeseen tai henkiseen hyvinvointiin. Myöskin erilaiset sairaudet ja lääkitykset voivat heikentää seksuaalista kiihottumisvaihetta ja vaikuttaa halukkuuteen.
Hieno juttu, että olet jo hieman eritellyt, mikä tilanteesi taustalla voisi olla. Masennustiloissa seksuaalinen halukkuus on monesti heikentynyt. Oman hyvinvoinnin kohetessa seksuaaliset halut yleensä palautuvat ja mahdolliset toimintahäiriöt korjaantuvat. SSRI-lääkkeet voivat valitettavasti aiheuttaa joillekin seksuaalitoiminnan häiriöitä. Yleensä häiriö lievittyy lääkkeen annostusta pienentämällä tai vaihtamalla lääke toiseen valmisteeseen, kuten sinun tilanteessasi on toimittu. Pysyvistä haittavaikutuksista on vähän tutkittua tietoa, mutta on todettu, että kuvaamasi tilanteet ovat joissakin tapauksissa olleet tuttuja muillekin. Tilannetta on silti hyvä tarkastella yksilöllisellä tasolla ja ottaa huomioon muut mahdolliset asiaan vaikuttavat tekijät, kuten perussairaudet, lääkkeet, elämäntilanne ja elintavat.
Millaisia tunteita tilanteesi sinussa herättää? Asia voi aiheuttaa turhautumista tai muita haastaviksi koettuja tunteita. Tilanne voi myös vaikuttaa mahdolliseen parisuhteeseen ja sen hyvinvointiin. Mikäli sinulla on kumppani, olisi tärkeää jutella yhdessä tilanteestasi avoimesti. Voit myös joko yksin, tai mahdollisen kumppanisi kanssa, pyrkiä vahvistamaan niitä seksuaalisuuden osa-alueita tai tapoja toteuttaa seksuaalisuuttaan, jotka tuottavat iloa tai mielihyvää tällä hetkellä.
Olisi hyvä olla uudestaan yhteydessä lääkäriisi, jonka kanssa on mahdollista keskustella omasta terveyshistoriastasi ja kokemuksistasi. Yhdessä voitte miettiä, voisiko tilannetta tasapainottaa toisella lääkkeellä tai olisiko jokin muu keino avuksi sinulle. Kuvaamasi asiat voivat vaikuttaa myös omaan minäkuvaan, mahdolliseen parisuhteeseen sekä yleiseen elämänlaatuun. Sinua voisikin hyödyttää keskustelu ammattilaisen kanssa, jotta saisit tukea tilanteessasi. Esimerkiksi seksuaalineuvojan vastaanotolla tilannettasi olisi mahdollista käsitellä vielä perusteellisemmin. Yhteystiedot löytyvät täältä. Yksin ei tarvitse tällaisia asioita ratkaista, joten toivottavasti jokin sopiva auttamismuoto löytyy. Lisätietoa seksuaalisuudesta ja mielenterveydestä saat täältä.
Neuvonnan tiimi