Moi. Onko normaalia vai onko minulla jokin ongelma kehossa. Minulla...
Moi. Onko normaalia vai onko minulla jokin ongelma kehossa. Minulla alkaa normaalisti seisomaan kun teemme tyttöystävän kanssa esileikkejä ja sillon alkaa aika helposti seisoo ja pysyy kovana kokoajan ja hyvin yllä, mutta sitten kun pitäisi siirtyä yhdyntään ja laittaa kondomi niin siinä alkaa hiipumaan kun kaivaa esille. Onko minulla joku impotenssi ja pitääkö huolestua. Muuten toimii hyvin. Vähän ärsyttää koska oikeasti haluisin päästä yhdyntään asti. Mitä kannattaisi tehdä. Asia vähän vaivaa

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Kyseessä on yleinen vaiva, jota ei tarvitse hävetä tai pelätä. Monesti jännitys ja aiemmat negatiivisiksi koetut tilanteet voivat aiheuttaa suorituspaineita juuri yhdynnän hetkellä. Tällaisissa tilanteissa voi pitää pienen tauon tai hyväillä itseään ja kumppaniaan muilla tavoin. Tärkeintä on, ettei hermostu tai lannistu, vaan puhuu omista tuntemuksistaan toiselle. Yhdessä on myös helpompaa keksiä jokin molempia miellyttävä ratkaisu tilanteeseen.
Voitte esimerkiksi testata hyväilyseksiä, jonka tarkoitus ei ole johtaa yhdyntään, mutta molempien halutessa se saa johtaa laukeamiseen. Jos tuntuu, että jostain syystä yhdyntään siirtyminen on vaikeaa, voi ”paluu taaksepäin”, eli hyväilyseksiin siirtyminen, saada aikaan onnistumisen kokemuksia. Hyväilyseksiä voi harrastaa useamminkin, jotta mahdollisesti saa kaivattua itsevarmuutta. Omaa itsevarmuutta voi kasvattaa keskittymällä siihen, mikä onnistuu ja sujuu hyvin teidän seksielämässänne. Voitte hyväilyseksin aikana harjoitella kondomin laittamista yhdessä niin, että tyttöystäväsi asettaa sen peniksesi päälle käsin tai vaikkapa suullaan. Tärkeintä on, että tilanne on miellyttävä molemmille. Sinua voisi lisäksi  hyödyttää meille kaksi aiemmin tullutta kysymystä ja niihin annettua vastausta, joissa on käsitelty samanlaista tilannetta. Vastaukset löydät täältä ja täältä.
Seksuaaliset toimintahäiriöt ovat yleisiä ja usein ohimeneviä. Koska tilanne vaivaa sinua, olisi varmasti omalle henkiselle hyvinvoinnille parhainta käydä varmuuden vuoksi lääkärissä. Näin voidaan eritellä paremmin, onko tilanteen taustalla fysiologisia syitä vai onko kyse esimerkiksi vain suorituspaineista ja siten psykologisista syistä. Jos tuntuu vaikealta jutella lääkärin kanssa kasvotusten, voi varata vaikkapa puhelinajan. Myös meihin on mahdollista olla yhteydessä puhelimitse. Toivottavasti löydät sinulle sopivan auttamismuodon. Paljon tsemppiä sinulle, todennäköisesti yhdyntä vielä onnistuu jonain päivänä.
Neuvonnan tiimi