Moi!Koen seksuaalista haluttomuutta. Nautin kyllä seksistä, mutta en itse ”tilanteesta”...
Moi!
Koen seksuaalista haluttomuutta. Nautin kyllä seksistä, mutta en itse ”tilanteesta”. Koen valtavaa ahdistusta ja joskus jopa melkein itken, kun pitäisi alkaa puuhiin. Olen 7v kestäneessä onnellisessa suhteessa, enkä ole koskaan kokenut seksuaalista väkivaltaa hänen tai kenenkään muun puolesta.
Miten tätä haluttomuutta voisi alkaa hoitamaan?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Mukava kuulla, että olet onnellisessa suhteessa ja nautit seksistä. Kerrot, että seksiin ryhtyminen kuitenkin herättää ahdistusta.
Osaatko sanoa tarkemmin, mikä tilanteessa ahdistaa? Ahdistukseen saattaa useimmiten liittyä jonkinlainen sisäinen ristiriita. Tämän mahdollisen ristiriidan tiedostaminen voi auttaa ahdistuksen käsittelyssä. Minkälaisia ajatuksia, tunteita tai kehontuntemuksia huomaat tilanteissa, joissa seksiä olisi tiedossa? Tunteiden ja ajatusten nimeäminen jäsentää ja yleensä selkeyttää hieman tilannetta. Voit havainnoida itseäsi ja mahdollisesti kertoa havainnoista kumppanillesi sekä pyytää häneltä tukea näissä tilanteissa.
Voit halutessasi pohtia myös yleisesti suhdettasi seksiin ja millainen merkitys seksillä on sinulle. Mitä seksin harrastaminen sinulle mahdollisesti antaa ja onko se sinulle merkityksellistä?  Onko suhteessanne seksiin tai muuhun liittyviä asioita, jotka ovat jääneet vaivaamaan tai kaipaavat käsittelyä?
Olemme vastanneet hiljattain samankaltaiseen kysymykseen, johon voit lukea vastauksen täältä. Voit lukea aiheesta tarkemmin myös tästä artikkelistamme.
Seksuaalista haluttomuutta voidaan käsitellä esimerkiksi seksuaalineuvonnassa tai -terapiassa. Seksuaalinen halu on hyvin monisyinen asia, joten keinot sen hoitoon ovat yksilölliset. Ole rohkeasti yhteydessä seksuaalisuuden ammattilaiseen, jos kaipaat keskustelutukea.
Oona Turunen