Olen 38-v. mies.Olen viime aikoina tuntenut kovaa ahdistusta,häpeää ja itseinhoa...
Olen 38-v. mies.Olen viime aikoina tuntenut kovaa ahdistusta,häpeää ja itseinhoa lapsuuden seksileikeistä parhaan kaverini,toisen samanikäisen pojan kanssa.Olimme n. 10-v. ja muutamia kertoja kokeilimme suuseksiä ja työntää peniksiämme toisen peppuvakoon, ei siis peräaukkoon, ja leikimme panevamme. Ns. loppuun asti ei menty.Kokeilimme muutenkin yhdessä salaa jänniä ”aikuisten” juttuja (tupakointi,kaljan juonti,näpistelyt .)Onko tuollainen seksileikki normaalia ja yleistä kaverien kesken lapsena?

Hei. Kiitos kysymyksestäsi.
Hieno juttu, että laitoit meille viestiä. Et todellakaan ole yksin pohdintasi kanssa. Moni ottaa meihin yhteyttä samalla asialla kuin sinä. Suosittelisinkin, että ihan alkuun voisit katsastaa vaikkapa tämän ja tämän aiemman vastauksemme.
Lapset ovat luonnostaan uteliaan kiinnostuneita kehoista, mielihyvästä ja aikuisten maailmasta. Lapsi lähestyy maailmaa ja myös näitä teemoja leikin kautta. Kehoa, sukuelimiä ja mielihyvää yhteisymmärryksessä tutkivia leikkejä kutsutaan usein lääkärileikeiksi ja tällaiset leikit ovat osa lapsen luonnollista kehitystä.
Lääkärileikkejä leikitään useimmiten niiden henkilöiden kanssa, jotka lapsen maailmassa ovat muutoinkin läsnä. Tyypillisiä leikkikavereita ovat siis kaverit ja sisarukset.
Omia lääkärileikkikokemuksia pohtiessa on tärkeää muistaa, että niitä ei voi arvioida aikuisen maailmasta käsin. Lääkärileikit leikitään lapsuuden uteliaisuudella ja niillä kehoa ja seksuaalisuutta koskevilla tiedoilla, joita lapsella on käytettävissään. Lapsi ymmärtää sukupuolen ja seksuaalisuuden kaltaiset käsitteet omalla lapsen tavallaan ja omassa lapsen tahdissaan.
Yleensä lapsuuden lääkärileikkeihin liittyvä ahdistus ja häpeä alkavat lievittyä silloin kun kuulee, että lääkärileikit tai vastaavat tutkimusmatkat omaan ja toisen kehoon ovat yleisiä, luonnollisia ja tarpeellisiakin osana seksuaalista kehitystä. Jos kuitenkin asia edelleen mietityttää sinua kovasti, voit soittaa neuvontaamme tai varata ajan, jotta pääset juttelemaan asiasta.
Maria Vihlman