Riskien ottaminen ja rajat seksuaalisuuden ilmentämisessä
Minkälaisia riskejä saa ottaa seksuaalisuudessa liittyen itseensä, missä menee raja? Eriteleikeisessä on omat riskit, etenkin jos on muitakin mukana, saati jos kyse on esim lehmänlannasta.
Mutta onko seksileikki tietyn riskin arvoista, esim isot anaalilelut, eritteet ynms. Toisaalta jos on iso halu toteuttaa ja lakia noudatetaan. Minimoidaan riskit niin hyvin kun voi. Seksuaalisuuden totetuksesta saa isot kiksit, voimavara. Toisaalta mikään ei ole terveyttä tärkeämpää. Ristiriita tavallaan

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Osaat pohtia hienosti terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä näkökulmia. Jokainen on oman itsensä asiantuntija. Tässä mielessä ihminen itse on parhain henkilö arvioimaan rajansa ja seksitilanteeseen liittyvät riskit. Seksileikeissä on myös tärkeää noudattaa lain määrittämiä rajoja ja osapuolten suostumusta.
Riskien minimointi auttaa pitämään ihmisen sekä henkisesti että fyysisesti turvassa. Ennen seksileikkejä kannattaa arvioida, mikä voisi omasta mielestä aiheuttaa riskejä. Esimerkiksi eriteleikeissä on hyvä välttää lehmänlannan käyttämistä. Korvaavana tekijänä voi käyttää jotakin samankaltaista tuotetta, jossa ei ole terveysriskiä ihmiselle. Seksilelujen käytössä oma keho on parhain mittari sille, mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei. Turvallisuutta edistää se, ettei tee mitään, mikä tuntuu kivuliaalta tai epämiellyttävältä edes ajatuksen tasolla. Myös rauhallinen eteneminen ja kommunikointi mahdollisen seksikumppanin kanssa on tärkeää. Mikäli arvioi, ettei jokin ole hyväksi keholle, voi itselle mieluisista asioista nauttia esimerkiksi mielikuvien ja itsetyydytyksen avulla.
Seksuaalisuus on parhaimmassa tapauksessa voimavara. Tästä voimavarasta on sallittua nauttia itselle sopivin tavoin. Mikäli haluaisit keskustella laajemmin seksuaalisuudesta ja mainitsemistasi ristiriidoista, olet tervetullut juttelemaan asiasta neuvontapuhelimeen. Laajemmin tietoa terveyteen ja kehoon liittyvistä seikoista saat terveydenhoitajalta. Jos sinua kiinnostaa, on tänne koottu tietoartikkeleitamme, joista esimerkiksi BDSM-artikkeli tai anaaliseksiä käsittelevä artikkeli voisivat hyödyttää sinua.
Neuvonnan tiimi