Seksi ei kiinnosta tai tuota iloa
Olen 25-v nainen. Olen huomannut, että en saa seksistä oikein mitään iloa. Se ei juurikaan ole sen kummempaa, kuin normaalit arjen työt. Elän miehen kanssa, jonka tekee mieli seksiä joka viikko. Olen antanut sitä hänelle ehkä kerran kuussa. Mies ihmettelee myös miksi en nauti. Hän on epäillyt, onko hänessä jotakin vikaa. En usko siihen. Itseäni ei haittaisi, vaikka seksiä ei olisi meillä ollenkaan. Olenko jotenkin epävireinen, vai miksi asiat ovat näin?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. On arvokasta tuntea oma itsensä ja tietää, mitä haluaa. Seksi ja seksuaalisuus merkitsevät erilaisia asioita eri ihmisille. Tässä ei ole mitään outoa ja kiinnostus seksiin vaihtelee sekä henkilöittäin että elämäntilanteittain.
Halujen eriparisuus on tavallista suhteessa ja eriparisuutta on mahdollista esiintyä missä tahansa vaiheessa elämää. Halun määrään voivat vaikuttaa muun muassa terveydentilaan ja lääkitykseen liittyvät tekijät, hormonaaliset asiat, stressi, väsymys, vaikeudet elämänätilanteessa tai parisuhteessa sekä kehonkuvaan liittyvät asiat. Maailmaan mahtuu monenlaisia ihmisiä ja on olemassa myös henkilöitä, jotka kokevat vain vähän, tai eivät koe ollenkaan, seksuaalista vetovoimaa muita ihmisiä kohtaan. Tällaiset henkilöt saattavat määritellä itsensä aseksuaaleiksi. He voivat kuitenkin kokea esimerkiksi romanttista vetovoimaa toisia ihmisiä kohtaan. Jos aihepiiri kiinnostaa sinua, voit lukea asiasta täältä.
Onko tilanne ollut aina samanlainen kohdallasi, vai oletko saanut seksistä joskus iloa? Koetko mahdollisen itsetyydytyksen kiinnostavana tai nautinnollisena? Kiihotutko itsetyydytyksessä tai yhdynnässä toivotunlaisesti? Onko teillä ollut aiemmin suhteessanne vireämpi seksielämä? Muun muassa tällaisia asioita on hyvä eritellä lähtiessä miettimään tilanteen syitä.
Halujen eriparisuus voi tyypillisesti aiheuttaa kumppanille epävarmuuden ja kelpaamattomuuden tunteita. Pitkittyessään kuvaamasi tilanne saattaa vaikuttaa kielteisesti seksuaaliseen itsetuntoon ja parisuhteen hyvinvointiin. Olisi hyvä jutella miehesi kanssa molempien tuntemuksista. Voit kertoa miehellesi, ettei hänessä ole mitään vikaa. Yhdessä on mahdollista miettiä, miten etenette tästä eteenpäin ja löytyisikö jokin kompromissiratkaisu tilanteeseenne. Jos koet, että saat nautintoa itsetyydytyksestä, voit miettiä, olisiko esimerkiksi yhteinen itsetyydytyshetki molemmille sopiva tapa nauttia. Mikäli oma itsetyydytys ei ole vaihtoehto, mutta miehen itsetyydytys ei haittaa, voi miettiä, olisiko itsellä kiinnostusta osallistua miehen itsetyydytyshetkeen esimerkiksi katsojan roolissa tai joidenkin seksivälineiden avulla.
Haluun liittyvät teemat aiheuttavat usein monenlaisia tunteita. Mikäli koet, että joko sinua tai teitä yhdessä voisi auttaa vielä ammattilaisen kanssa keskusteleminen, olette lämpimästi tervetulleita juttelemaan kanssamme. Neuvontapuhelimen ja seksuaalineuvojan vastaanoton yhteystiedot löydät täältä.
Neuvonnan tiimi