Seksitön suhde sairauden takia
Voiko seksitön suhde olla normaali suhde vaikka ei mitään seksiä miehen sairauden takia.mies täysin impotentti.ilman seksiä jo 10 vuotta,ollaan 50v.Rakastamme toisiamme,läheisyytenä on halit päivittäin.yhdessä 29v.onko epänormaali suhde kun ei mitään seksiä,tulisi vaan kummallekkin pahamieli jos mies tyydyttäisi minut muuten,kun ei voi pannakkaan,eikä häneen voi koskea ollenkaan sairauden ja velttouden vuoksi,siitä ei kumpikaan nauttisi .olemmekohan ainoat tällaiset parit??

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Ihmisillä on hyvin monenlaisia suhteita. On olemassa myös muita pareja, jotka elävät seksittömässä suhteessa. Seksi on yksi tapa ilmaista toiselle läheisyyttä ja hellyyttä. Seksittömyys ei kuitenkaan tarkoita sitä, että liitto olisi jotenkin onneton. Joillekin ihmisille seksittömyys sopii, mutta toki jotkut voivat kaivata seksiä.
Hienoa, että teillä on halien muodossa läheisyyttä päivittäin. Läheisyys ja avoin kommunikaatio toisen kanssa ovat hyviä tukipilareita suhteessa. Läheisyyden ei tarvitse loppua sairauteen, joskus täytyy vain löytää jokin toinen soveltuva tapa helliä kumppania. Ihmiskehossa on sukuelinten lisäksi paljon muitakin kohtia, joiden kosketteleminen tuntuu hyvältä ja voi tuoda seksuaalista mielihyvää. Näitä kohtia koskettelemalla on mahdollista saada nautintoa toisen kanssa, mikäli yhteinen seksi tai itsetyydytys eivät ole sopivia vaihtoehtoja. Tärkeintä on, että molemmat nauttivat toisen läsnäolosta. Mikäli kiinnostusta löytyy, voitte kokeilla esimerkiksi hellyysharjoitusta yhdessä.
Sairastuminen voi koetella suhdetta. Tilanne voi vaikuttaa lisäksi sairastuneen itsetuntoon ja seksuaaliseen minäkuvaan. Myös kumppani saattaa huomata muutoksia omassa seksuaalisessa minäkuvassaan. On tärkeää jutella tuntemuksistaan kumppaninsa kanssa. Teillä on yhdessä mahdollisuus luoda sellainen suhde, joka teille sopii tässä tilanteessa parhaimmin. Keskustelujen tukena on lupa käyttää myös ammattilaisen apua. Mikäli terveydentilaan liittyvät asiat mietityttävät, kannattaa ottaa tilanne puheeksi lääkärin kanssa. Myös seksuaalineuvoja, seksuaaliterapeutti tai pariterapeutti pystyy tukemaan ja auttamaan teitä. Ette ole yksin, joten haettehan apua, jos asia edelleen painaa mieltä. Halutessanne voitte vielä tutustua meille aiemmin tulleeseen kysymykseen, josta voisi olla hyötyä tilanteessanne.
Neuvonnan tiimi