Täytyykö tehdä itsestään seksuaalisempi kumppanin takia?
Hei! En tiedä osaanko muotoilla tätä oikein, mutta haluaisin tietää että täytyykö minun tehdä itsestäni suhteessa seksuaalisempi kumppanini takia? Sekä löytyykö täältä (xxx) seksuaaliterapeutti joka voisi auttaa minua? Olen yrittänyt itse etsiä netistä, mutta ei nimenomaan seksuaaliterapeuttia.
Hei.
(Poistimme kysymyksestäsi tunnistetiedon)

Kiitos kysymyksestäsi.
Seksiin ja seksuaalisuuteen liittyvät teemat voivat aiheuttaa parisuhteessa huolia tai ristiriitatilanteita. Tämä on yleistä, mutta tilanteiden pitkittyessä asiat saattavat vaikuttaa sekä osapuolten että suhteen hyvinvointiin.
Mietit, pitäisikö sinun tulla seksuaalisemmaksi kumppanisi takia. Miten itse määrittelet tilanteessasi seksuaalisuuden; onko kyse esimerkiksi halujen tai mieltymysten eriparisuudesta? Vai mietitkö seksuaalisuutta enemmänkin asiana joka näyttäytyy sinussa esimerkiksi pukeutumisena, flirttailuna, eleinä, puheen tasolla tai seksuaalisten asioiden kokeilemisena.
Jos pohdit seksia, ja siihen liittyvää aktiivisuutta voi elämän varrella tulla ajanjaksoja, jolloin suhteen sisällä ilmenee halujen eriparisuutta. Myös seksuaaliset mieltymykset voivat hieman muuttua ajan saatossa ja saattavat liittyä tietyissä tapauksissa tiiviisti halun määrään. Haluun voivat vaikuttaa esimerkiksi, kuten terveydentilaan ja lääkityksiin kuuluvat tekijät, stressi, väsymys, hormonaaliset syyt, kehonkuva, parisuhteen sisäiset asiat, elämäntilanteeseen liittyvät seikat sekä epämiellyttävät seksikokemukset menneisyydessä.
Koetko itse, että harrastatte riittävästi seksiä tai teillä on muilla tavoin tyydyttävä seksielämä? Jokaisella on oikeus omaan kehoonsa ja siten myös päätäntävalta siihen, haluaako harrastaa seksiä vai ei. Ihminen voi määritellä seksuaalisuutensa ja ilmaista seksuaalisuuttaan juuri sen verran ja niin usein, mikä itsestä tuntuu hyvältä. Vastentahtoinen itsensä muuttaminen ei välttämättä tuo nautintoa kummallekaan ja ajan saatossa tilanne voi alkaa hiertää suhdetta.
Parisuhteessa on tärkeää jutella omasta tilanteestaan ja tunteistaan. On hyvä miettiä, voisiko esimerkiksi jokin kompromissiratkaisu olla sopiva teille. Jos seksiä ei halua harrastaa yhtä usein kuin kumppani haluaisi, voi fantasioinnista, mahdollisista seksivälineistä ja itsetyydytyksestä olla kumppanille tuolloin apua. On hyvä muistaa, että seksuaalisuus ja seksi on paljon muutakin kuin esimerkiksi yhdyntä- tai penetroiva seksi. Toista voi huomioida arjessa sekä sanallisesti että kosketuksen ja läheisyyden avulla. Yksi tapa kokea läheisyyttä voi vaikka löytyä tekemällä hellyysharjoituksia.
Riippuen tilanteestasi, voit halutessasi tutustua Mielenterveystalon seksuaalisuuden omahoito-ohjelmaan. Seksuaalisuuteen liittyvät teemat voivat aiheuttaa riitoja ja turhautumista. Jos vaikeita tilanteita ei saa ratkaistua kaksin, on sallittua kääntyä ammattilaisen puoleen. Mietit mistä löytää seksuaalisuuteen perehtynyttä ammattilaista. Voisit kokeilla Suomen seksologisen seuran ammattilaishakua, sieltä voit löytää kotipaikkakuntaasi lähellä olevia asiantuntijoita.
Sinua/teitä voisi hyödyttää muut neuvontapalvelumme, jossa tilannetta on mahdollista käsitellä perusteellisemmin.
Neuvonnan tiimi