Valkovuodon väri ja muutokset häpyhuulten alueella
Onko keltainen valkovuoto normaalia? Kauanko häpyhuulet kasvavat (ne ovat nyt tässä 6v kasvaneet jatkuvasti, nyt noin 5cm mittaiset ja tuleet ryppyisemmäksi), pohdin voisiko tämä olla merkki esimerkiksi syöpäkasvaimesta? Häpyhuulissa on myös pieniä (millin kokoisia) näppyjä ja kun näitä puristaa niistä tulee hassulta haisevaa kiinteää valkoista eritettä. Näpyt tuntuvat pyäreiltä ihon alla olevilta kovilta palloilta, voisiko kyseessä olla esim. fordyce spots?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Valkovuodon ulkonäkö ja koostumus vaihtelee hieman henkilön ja kuukautiskierron mukaan. Yleensä valkovuoto on melko vaaleaa, mutta vuodon väri saattaa vivahtaa myös kellertävään. Onko vuodon väri ollut aina samantyyppinen? Jos tilanne on ollut samanlainen aina, ei asiasta luultavasti tarvitse olla huolissaan. Keltainen valkovuoto voi viitata myös tulehdukseen tai seksitautiin. Jos asia huolestuttaa, kannattaa oma terveydentila tarkistuttaa terveydenhoitajan luona.
Murrosiässä koko keho muuttuu ja muovautuu kohti aikuisempia mittoja. Tämä tarkoittaa myös häpyhuulten muuttumista ja kasvamista. Häpyhuulten koko ja ulkonäkö vaihtelee henkilöittäin. Jokaisen häpyhuulet kasvavat omaan tahtiinsa ja kasvu myös päättyy omaan yksilölliseen tahtiinsa. Tilanne riippuu esimerkiksi omista perintötekijöistä. On tosin hyvä muistaa, että keho ja sukuelinten alue muuttuu myös aikuisiällä luonnollisten ikään liittyvien tai hormonaalisten muutosten myötä. Myös mahdolliset raskaudet ja synnytykset voivat muovata kehoa ja sukuelinten aluetta. Häpyhuulissa voi ilmetä myös ryppyisyyttä. Kertomasi perusteella on todennäköisempää, että kyse on vain luonnollisista kehon muutoksista.
Kuten mihin tahansa kehonosaan, myös häpyhuuliin saattaa ilmestyä näppyjä. Kyse voi olla esimerkiksi tukkeutuneista talirauhasista. Myös Fordycen täplät (Fordyce spots) ovat talirauhasmuutoksia ja näyttäytyvät näppylämäisinä iholla. Kyseiset täplät eivät ole vaarallisia. Erilaisia näppylöitä ei kannata kuitenkaan puristella, jotta vältetään mahdollisten tulehdusten synty. Näppylöiden voi antaa vain olla ja huolehtia tavalliseen tapaan hyvästä intiimihygieniasta.
On hyvä asia, että tarkkailet terveyttäsi. Jokaisen hävyn alue ja keho on oikeanlainen sellaisenaan. Kehoon liittyvät muutokset voivat kuitenkin hämmentää ja synnyttää paljon kysymyksiä sekä mietteitä. Sinua voisi helpottaa puhuminen terveydenhoitajan kanssa. Hän osaa antaa varmimman vastauksen kokonaisvaltaiseen terveydentilaasi ja kehoosi liittyen.
Neuvonnan tiimi