Erogeenisten alueiden stimulaatio ei tunnu miltään
Erogeeniset alueeni (nännit, vagina ja klitoris) eivät ole kovin herkkiä. Joskus harvoin saan klitorisorgasmeja, mutta mikään muu ei oikein tunnu kiihottavalta. Suuteleminenkin on minusta aika tylsää. Olen päälle kolmikymppinen ja minulla on ollut useita kumppaneita, joten tuskin on kumppaneista kiinni. Silloinkaan, kun mielen tasolla kaikki on kohdillaan, rintojen stimulaatio, suuteleminen tai penetraatio ei tunnu oikein miltään, ei edes rakkauden ensi huumassa! Mistähän voisi olla kyse?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Jokaisen ihmisen keho on ainutlaatuinen kokonaisuus ja toimii omanlaisella tavallaan. On arvokasta tietoa tuntea oma kehonsa ja tietää, millaisista seikoista ei ainakaan saa nautintoa. Rintojen ja sukuelinten alueen herkkyydessä voi olla yksilöllisiä eroja ja se, mikä tuntuu hyvältä toiselle, ei miellytä toista. Mainitsemasi alueet mielletään tyypillisesti erogeenisiksi alueiksi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö muiden kohtien kosketteleminen kehossa voisi tuottaa nautintoa itselle. Oletko testannut, voisitko kokea kiihotusta tai nautintoa jotakin muuta kuin genitaalialuetta koskettelemalla? Myös kosketustapoja ja -tapojen voimakkuutta voi vaihdella eri kohdissa kehoa.
Kerroit, ettet koe kiihottuvasi kuin klitoriksen hyväilystä ja että näin on ollut aina. Oletko havainnut mitään eroa nautinnon kokemisessa itsetyydytyksen tai muunlaisen seksin välillä? Ilmeisesti et koe kipua seksin aikana? Joillakin ihmisillä voi ilmetä kiihottumisvaikeuksia seksin aikana ja tilanne voi vaikuttaa myös koettuun halun määrään. Asioiden taustalla saattaa olla usein monisyisiä tekijöitä psyykkisellä ja/tai fyysisellä tasolla. Jokaisen ihmisen tilannetta tulisi tarkastella tästä syystä aina yksilöllisellä tavalla.
Koetko seksuaalista vetovoimaa toista ihmistä kohtaan? On olemassa erilaisia tapoja ilmentää seksuaalisuuttaan. Aseksuaalinen ihminen tuntee vain vähän tai ei lainkaan seksuaalista vetovoimaa toista henkilöä kohtaan. Aseksuaali saattaa kuitenkin tuntea esimerkiksi romanttista vetovoimaa toista henkilöä kohtaan.
Millainen tilanne sinulla on tällä hetkellä, oletko esimerkiksi parisuhteessa? Jos suuteleminen tai seksi ei tunnu itselle omimmilta asioilta, ei tällaisia asioita ole pakko tehdä. Omasta tilanteestaan kannattaa kuitenkin jutella avoimesti mahdolliselle kumppanilleen. Tarvittaessa voitte miettiä, olisiko pelkän penetratiivisen seksin sijaan jokin muu mieleinen tapa helliä ja nauttia toisen läheisyydestä. Halutessasi voit testata hellyysharjoitusta joko yksin tai kumppanin kanssa.
Kuvaamasi tilanne voi herättää monenlaisia ajatuksia ja kysymyksiä. Näitä on hyvä purkaa ammattilaisen kanssa, jos siltä tuntuu. Muissa neuvontapalveluissa tilannettasi on mahdollista käsitellä perusteellisemmin, joten olethan rohkeasti yhteydessä meihin uudestaan.
Neuvonnan tiimi