Miten voin saada lisää itseluottamusta seksin harrastamiseen?
MIten voin saada lisää itseluottamusta seksin harrastamiseen ja miten sitä voi harjoitella ilman seksikumppania tai kumppanin kanssa? Olemme olleet yhdessä pitkään tyttöystävän kanssa lähemmäs 10 vuotta. Viimeisiin vuosiin emme ole harrastaneet seksiä ollenkaan, sillä se tuotti enemmän stressiä kuin nautintoa. Olemme sopineet avoimesta suhteesta, tämä tilaisuus houkuttelee, mutta itsetuntoni ja varmuuteni on alhaalla. Ajattelen olevani kokematon ja huono sekä flirttailussa että seksissä.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Et ole lainkaan yksin mietteinesi. Viime kädessä on melko yksilöllistä, millaiset tekijät lisäävät kullakin varmuutta seksin harrastamisen suhteen. Olennaisimpiin seksitaitoihin lukeutuu kyky tunnistaa sitä, mikä eroottisesti kutsuu tai ei kutsu sekä kyky kommunikoida tästä kumppanin/kumppaneiden kanssa. Näitä taitoja on mahdollista harjoitella sekä yksin että toisten kanssa lähtötilanteesta riippumatta.
Itsekseen on mahdollista tutkailla sitä, mikä seksissä kutsuu. Millaiset tuntemukset, ajatukset taikka tunteet ovat kutsuvia tai kiihottavia? Entä millaiset teot? Sooloseksi tai esimerkiksi hellyysharjoitus tai kiihottumisen tutkiminen voivat olla hyviä tapoja oman kehollisuuden ja seksuaalisuuden uteliaaseen tutkailuun. On hyvä tutkia myös sitä, mikä ei ole itselle kutsuvaa. Turvallisessa seksissä on yhtä lailla mahdollista sanoa paitsi ”ei”, myös ”kyllä” ja lisäksi ”odota, en ole varma”.
Jokainen ihminen on seksuaalisesti ainutlaatuinen. Tässä mielessä uuden kumppanin kanssa on aina kokematon riippumatta aikaisempien seksikokemusten määrästä. Toisen mieltymykset selviävät ainoastaan niistä juttelemalla ja kokeilemalla, ja vastaavalla tavalla toinen ei voi tietää omia mieltymyksiä ellei niistä hänelle kerro. Joillekin yhdessä kumppanin kanssa tehtävä hellyysharjoitus voi toimia myös kommunikoinnin harjoittelussa.
Lähtökohtaisesti voi olla helpottavaa muistaa, että flirttailu, seksiin liittyvien keskusteluiden käyminen ja uuden kumppanin kohtaaminen tuntuvat keskimäärin jännittävältä ihan kaikista osapuolista. Tämänkin voi halutessaan todeta ääneen.
Mikä voisi vahvistaa ajatusta siitä, että ei ole yhtä oikeaa tapaa flirttailla tai olla seksuaalinen? Mitä tapahtuisi, jos lähestyisit asiaa sellaisesta näkökulmasta, että seksissä ei tarvitse osata valmiiksi mitään, vaan kun suostumus on läsnä, nautintoa voidaan tutkia uteliaasti ja aivan rauhassa?
Jos haluat jatkaa juttelua, saa meidän muihin neuvontapalveluihimme olla aina yhteydessä.
Neuvonnan tiimi