Pitkä esileikki rajoittaa mahdollisuutta harrastaa seksiä usein
Hei. Tyttöystävä kaipaa tosi pitkää esileikkiä ennen kuin kokee olevansa valmis yhdyntään. Se rajoittaa mahdollisuuksia harrastaa seksiä, koska aikaa tarvitaan ainakin tunti. Itse haluaisin vaikka joka ilta, mutta ei meillä riitä aikaa kuin kerran viikossa. Miten voisin työstää ajatuksiani, että tämän useammin ei voi seksiä olla? Ymmärrän tyttöystävääni, eikä meillä ole riitoja, mutta myönnän kärsiväni tilanteesta.

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Muutkin parit kokevat samoja haasteita kuin te. Monesti esimerkiksi juuri aikataulut voivat rajoittaa ja haastaa seksielämän toteuttamista siinä määrin, mikä itselle/molemmille sopisi. Tässä mielessä saattaa ilmetä jonkinasteista halujen eritahtisuutta tai halujen eriparisuutta. Hienoa kuulla, että haluat itse työstää omaa ajatusmaailmaasi etkä syyllistä ketään.
Pitkä esileikki voi tuntua nautinnolliselta ja virittää kunnolla tunnelmaan. Pitkä esileikki saattaa kuitenkin hankaloittaa seksin harrastamista, jos aikaa ei ole paljon. On hyvä huomioida, että jotkut eivät koe seksiä pelkkänä yhdyntänä vaan saattavat saada samanlaista seksuaalista mielihyvää jo pelkän esileikin aikana. Pääpaino tulisikin olla kokonaisvaltaisessa nautinnossa yhdyntäkeskeisyyden sijaan. Voitte kuitenkin esimerkiksi miettiä, pystyisittekö aloittamaan esileikin jo hyvissä ajoin ennen varsinaista seksin harrastamista. Esileikkiin voi kuulua arjen askareiden ohella esimerkiksi kehumista, seksuaalissävytteistä viestittelyä, suudelmia, helliä kosketuksia sekä lämpimiä katseita ja hymyjä. Keskustelkaa siitä, millaiset keinot teillä toimisivat nopeampina tunnelmaan virittäjinä. Yksi vaihtoehto on yrittää aikatauluttaa elämää esimerkiksi vuoroviikoin niin, että esileikille ja seksin harrastamiselle jäisi ajoittain enemmän aikaa.
Käykää ilman suorituspaineita läpi, millaisia hyväilyjä kumppanisi kaipaa ja mikä tuntuu hänestä nautinnolliselta. Mukaan voi ottaa myös seksileluja, joiden avulla on mahdollista kokea lisästimulointia ja nopeuttaa kiihottumista. Pääpainon tulisi kuitenkin olla siinä, miltä esileikki/seksi tuntuu eikä siinä, kauanko hyväilyt kestävät. Halutessanne voitte kokeilla esimerkiksi hellyysharjoitusta tai kiihottumisharjoitusta, joiden avulla voi nauttia toisen läheisyydestä ilman suorituspaineita.
Tyttöystävän kanssa on hyvä ottaa puheeksi omat tunteensa. Vaikka toista ei saa painostaa tai hoputtaa seksiin liittyvissä asioissa, ei kumppanisi kuitenkaan varmasti haluaisi, että kärsit asiasta. Yhdessä on mahdollista miettiä teille sopiva tapa nauttia seksistä useammin tai pidempään. Jos sinusta tuntuu, että aikatauluja on silti vaikeaa asettaa yksiin, on omasta seksuaalisuudestaan mahdollista nauttia myös itsetyydytyksen ja fantasioiden keinoin.
Mukavaa, että teillä menee muutoin hyvin ja välillänne ei ole riitoja. Kuvaamiesi asioiden työstämiseen saattaa kulua aikaa, mutta tilanteen käsittelemisen myötä asia on helpompaa hyväksyä. Ammattilaisen avulla tilannetta on mahdollista työstää perusteellisemmin. Esimerkiksi pariterapeutille, seksuaalineuvojalle tai seksuaaliterapeutille juttelemisesta saattaa olla apua. Ajan voi varata myös yksin. Yhteystiedot muihin neuvontapalveluihimme saat tämän linkin takaa.
Neuvonnan tiimi