Vaginan sormettaminen ja vaginan tuoksu
Vaginani ei veny. Saan korkeintaan kaksi sormea sisään, ja se sattuu jonkin verran. Yhden sormen voin saada liukasteella mukavasti. Vagina myös tuoksuu jostain syystä kemikaaliselta (en osaa kuvailla hajua, mutta ei sinäänsä pahanhajuiselta) sisältä, mutta ei ulkoa. Ovatko nämä normaaleja asioita? Ja voiko vaginan hajuun vaikuttaa?

Hei.
Kiitos kysymyksestäsi. Omaan kehoonsa voi tutustua kehon määrittämillä ehdoilla. Vaginan seinämät ovat tyypillisesti kiinni toisissaan, mutta joustavan kudoksen ansiosta on kiihottuessa helpompaa laittaa sisään liukasteen avulla esimerkiksi sormi. On yksilöllistä, montako sormea vaginan sisälle mahtuu. Tyypillisesti vagina on 1-2 sormen levyinen, mutta yksityiskohta vaihtelee henkilöittäin. Joillakin mahtuu yksi sormi, toisilla kaksi tai enemmän. On myös henkilöitä, joilla on hankaluuksia laittaa mitään sisällensä. Jos jokin sattuu, ei saisi väkisin tehdä mitään kivuliasta.
Sormen vieminen sisään saattaa vaikeutua esimerkiksi silloin, jos immenkalvon aukko on pieni. Immenkalvon aukkoa voi venytellä varovaisesti liukuvoiteeseen tai vaseliiniin kostutetulla sormella. Myös jännitys ja siten lihasten kireys saattaa vaikeuttaa sormen laittamista sisään. Siksi sekä rento asenne että miellyttävä asento ovat omiaan helpottamaan tilannetta. Joissain tapauksissa sormen vieminen sisään saattaa olla vaikeaa vaginismin takia. Tällöin on hyvä kääntyä gynekologin puoleen.
Mikäli kuvaamissasi tilanteissa oli kyse itsetyydytyksestä, voi seksuaalista nautintoa etsiä niin kutsutun sormetuksen sijaan myös muilla tavoilla. Esimerkiksi klitoriksen stimulaatio voi olla joillekin mieleisempää kuin vaginan sisälle kohdistuvat hyväilyt. Ihmiskehossa on sukuelinten alueen lisäksi lukuisia muita kohtia, joita koskettelemalla on mahdollista kokea mielihyvää. Itseään hyväillessä voi testata erilaisia kosketustapoja ja vaihdella kosketuksen voimakkuutta. Jos jokin tuntuu nautinnolliselta, voit jatkaa samaan tapaan. Jos taas jokin ei miellytä, ei kannata pakottaa itseään pitämään jostakin tietystä kosketus- tai itsetyydytystavasta. Kokeilemalla usein oppii uusia asioita kehostaan ja sen reaktioista. Halutessasi voit tutustua kehoosi esimerkiksi hellyysharjoituksen kautta. Laajemmin tietoa itsetyydytyksestä ja itsetyydytystavoista saat tästä artikkelista.
Jokaisen vaginan ominaistuoksu on yksilöllinen. Yksilölliseen ominaistuoksuun on vaikeaa vaikuttaa itse. Tuoksu vaihtelee hiukan muun muassa kuukautiskierron ja ruokavalion mukaan. Kemiallinen tuoksu saattaa yksinkertaisimmillaan tulla esimerkiksi liukuvoiteesta. Tällaisissa tapauksissa tilanteeseen voi tehota liukuvoidemerkin vaihtaminen ja tuoksuttomien tuotteiden käyttäminen. Yleisesti ottaen myös esimerkiksi emätintulehdus, virtsatietulehdus, tai seksitaudit voivat saada vaginan tuoksumaan erilaiselta. Mikäli kyse olisi jostakin edellä mainitusta syystä, saa gynekologilta tarkemmin neuvoja tilanteeseen. Gynekologin kanssa voi jutella myös muista viestissäsi mainitsemista asioista. Tällä tavoin saat juuri sinulle kohdennettuja neuvoja.
Neuvonnan tiimi